Tuesday, December 16, 2008

Sathia dan Bola Sepak Malaysia


FAM kekal sentuhan Sathianathan:
Kontrak setahun bersyarat, tingkatkan ranking dunia PENYINGKIRAN yang dijangka, sambungan kontrak pula menjelma. Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) semalam memutuskan untuk menawarkan sambungan kontrak setahun buat jawatan ketua jurulatih negara kepada B Sathianathan. Namun sambungan ditawarkan Jawatankuasa Pengurusan Skuad Kebangsaan FAM itu hadir bersyarat – peningkatan ketara skuad negara dalam ranking dunia serta prestasi memberangsangkan pada pusingan kelayakan Piala Asia 2011, bermula bulan depan.

Pada akhbar Harian metro hari ini mendedahkan pengakuan ikhlas daripada bekas pemain kebangsaan...Sarbageth Singh @ Shebby yang secara terang2 kecewa dengan tindakan FAM melanjutkan kontrak ketua jurulatih negara B.Sathianathan. Menurut beliau...FAM masih tidak ada cita2 untuk menaikkan ranking negara dan lebih cenderung untuk melihat pasukan kebangsaan tewas dalam perlawanan.....

Saya bersependapat dengan Shebby...bukan untuk menunjukkan saya ini pandai dalam permainan bolasepak...atau juga untuk mengaibkan mana2 pihak...tetapi ini adalah cetusan rasa tidak puas hati dari seorang rakyat Malaysia yang cintakan Negara dan pasukan bolasepak Kebangsaan...

Apa yang saya dapat lihat sepanjang penglibatan B.Sathianathan dalam melatih skuad kebangsaan tidak ada yang dapat dibanggakan sangat melainkan melayakkan diri ke perlawanan akhir Pestabola Merdeka 2008 yang lalu...kemudian tewas kepada pasukan Vietnam u-23.

Apa yang saya perhatikan...yang tidak memuaskan hati saya ialah kecenderungan jurulatih B.Sathianathan dalam memilih pemain yang menyarung jersi skuad kebangsaan. Rata2 pemain yang mewakili pasukan Malaysia adalah pemain dari pasukan yang tidak cemerlang dalam Liga Malaysia. Kalau difikirkan secara logik akal...jika pemain sesebuah pasukan itu berkebolehan dan bagus...tentu pasukan itu akan mengebudi carta teratas liga...tetapi pemain2 dari pasukan tersebut yang mewarnai pasukan kebangsaan. Di manakah timbang rasa akal logik seorang jurulatih dalam memilih pemainnya? Sedangkan pemain2 dari pasukan yang berada persada Liga dan menjuarai liga tersisih dari menyumbang bakti kepada negara..

Pada pengamatan saya hanya 4 orang pemain sahaja yang bermain untuk skuad kebangsaan yang betul2 layak...Safee Sali, Indra Putra Mahyuddin, Hardi Jaafar dan Norhafiz Zamani Misbah....yang lain2 hanyalah sekadar menghiasi padang dengan gaya rambut dan fesyen seolah olah dia adalah pemain yang hebat dan bagus....

Persoalan saya....mengapakah tidak disenaraikan Khyril Muhymeen sebagai kesebelasan utama? Mengapakah tidak disenaraikan Badrul Bakhtiar (Kedah) yang telah menimba ilmu di Chelsea? Kedua-dua pemain dari pasukan Liga Super Kedah ini adalah pemain yang sangat lincah di atas padang dan mampu mengucar kacirkan kubu pertahanan lawan...Victor Andrag merupakan seorang pemain pertahanan yang mantap dan gandingan beliau bersama Cornellius Bernard Huggings suatu masa dulu menjadikan pasukan Kedah kebal di bahagian pertahanan. Bukannya saya hendak bersikap pilih kasih kerana saya berasal dari Kedah dan penyokong setia skuad Hijau Kuning, tetapi itu adalah kenyataan yang harus diterima..mengapa perlu dipinggirkan pemain2 yang mempunyai bakat semulajadi bermain bolasepak yang bagus?

B.Sathianathan dikatakan bebas untuk memilih pemainnya sendiri tanpa campurtangan daripada mana2 pihak termasuklah daripada Majlis Tertinggi FAM sendiri...Namun apa yang dapat diperhatikan, barisan pemain majoritinya adalah pemain yang sama bermain untuk skuad kebangsaan 3, 4 tahun yang lepas sedangkan jurulatihnya bertukar ganti...asyik2 muka yang sama...walau tidak dapat menjaringkan gol dalam liga tetap juga disenaraikan....mengapa boleh jadi begitu?

Saya berharap..FAM tidak lagi menggadaikan maruah bolasepak Malaysia dengan melantik individu yang tidak berkelayakan untuk mengemudi Skuad Harimau Malaysia.
Fikir-fikirkanlah....

3 comments:

CIVIC Power said...

Bola tu bulat.. ape pun leh jadi. Tapi kalau berjuang kerana maruah tanah air teman rase Brazil pun boleh kuar peluh jantan bile fight Malaysia.

My Name Is Han said...

betol tu sedare CIVIC Power,
teman setuju bebeno la dgn pendapat mike...

Aiman said...

tapi teman tidak bersetuju sebab teman ta nampok la pulok kekuatan pasukan kiter y sbenor benornyer lae...ish ish ish..jangan la lawan brazil dulu..kalahkan pasukan ulu yam teman dulu ni ha...