Thursday, December 4, 2008

Tanah Runtuh Lagi

MUSNAH... Kejadian tanah runtuh di tempat letak kereta terbuka bersebelahan bangunan Commerce Square di Jalan Semantan, Damansara, Kuala Lumpur, semalam mengakibatkan dinding konkrit setinggi 21 meter ranap dan menimbus 11 buah kenderaan. (petikan dari Utusan Malaysia 4 Disember 2008)

Kes tanah runtuh lagi. 1hb Disember 2008 ari 2 kita dah digemparkan dengan kematian 2 kanak2 akibat dari tananh runtuh yang menghempap rumah mereka di ulu yam, Selangor. Kesian....semasa mayat mereka dijumpai..mangsa sedang memeluk teddy bearnya...sadis.

Hari ni 4hb Disember 2008 pun ada tanah runtuh kat KL. Alhamdulillah tiada kemalangan jiwa. Kepada seluruh rakyat Malaysia sekalian...sekarang ni kan musim hujan, jadi berhati-hatilah. Kita tak mau perkara2 buruk terjadi lagi. Kepada penduduk yang mendiami kediaman di sekitar lereng2 bukit diharap lebih berwaspada kerana malang tidak berbau.

Kepada pihak berkuasa tempatan...diharap dapat memantau kawasan2 kediaman di sekitar lereng2 bukit. Tolong pastikan kawasan lereng bukit tersebut selamat diduduki. Selalunya kawasan lereng2 bukit ni akan ditanam dengan rumput2 agar tidak berlaku gelinciran tanah. Ada jugak kawasan lereng bukit yang ada depa buat konkrit...tapi macam kat Highway Utara-Selatan dekat Gua Tempurung dulu buat konkrit jugak...tapi pecah jugak. Itulah kuasa Allah yang tak dapat ditandingi oleh mana2 kontraktor ataupun engineer yang terrer dan hebat tu.

Jadi, berdoalah kepada Allah....sujudlah menyembah-Nya kerana tidak ada sesiapa di dunia ini yang boleh memberi perlindungan kepada kita melainkan Dia sahaja. Mohonlah kepada-Nya agar diberikan perlindungan dan keselamatan di dunia ini.

Amin....

No comments: