Tuesday, December 2, 2008

Harga Minyak Turun Lagi 10 sen: Tanda Kerajaan Prihatin

Alhamdulillah...harga minyak turun lagi. Kalau sebelum ni semua orang merungut sebab harga minyak terlampau mahal tapi sekarang semua orang dah senyum. 3hb Disember 2008 Kerajaan telah umumkan penurunan harga minyak petrol dan diesel sebanyak 10 sen setiap liter menjadikan ianya penurunan kali yang ke-6 dalam tempoh 6 bulan.

Kalau kita 'flashback' masa mula2 Kerajaan naikkan harga petrol sebanyak 78sen dan diesel sebanyak Rm 1 seliter pada 4hb Jun 2008, ramai yang marahkan Kerajaan. Rakyat kata Kerajaan zalim. Padahal situasi menunjukkan Kerajaan tidak mempunyai pilihan lain selain dari menaikkan harga runcit petrol dan diesel. Pada masa tersebut, harga minyak mentah di pasaran dunia telah meningkat hingga mencecah US$130 setong. Itulah rasionalnya.

Hari ini, 3hb Disember 2008, harga runcit petrol telah menurun kepada RM1.90 seliter dan diesel RM1.80 seliter. Ini berikutan penurunan harga minyak mentah di pasaran dunia telah menurun kepada US$51.02 setong. Terima kasih kepada Kerajaan yang prihatin kepada bebanan rakyat.

Jadi, sebarang keputusan yang dibuat oleh kerajaan mempunyai rasionalnya yang tersendiri. Sebelum membuat sesuatu spekulasi, kita harus fikirkan dulu tentang pro dan kontranya. Sama2lah kita menjaga keharmonian dan keamanan negara kita.

Wassalam....adios amigos....hasta lavista.

1 comment:

CIVIC Power said...

Kenapa barang harian tidak turun2?